بوشینگ فشار قوی و اهمیت آن

بوشینگ فشار قوی و اهمیت آن

بوشینگ­ فشار قوی دستگاه­هایی هستند که به رسانا­های فشار قوی اجازه می­دهند تا از طریق دیواره­ های زمین شده­ ی ترانسفورماتور، تابلو های برق و ساختار پست ها عبور کنند. بخشی جدایی ناپذیر از این عمل شامل رعایت تمام الزامات الکتریکی، حرارتی و کاربرد مکانیکی در بوشینگ فشار قوی می شود.

انواع بوشینگ فشار قوی

به عنوان مثال، بوشینگ فشار قوی باید عایق الکتریکی قابل اعتمادی را در داخل (در برابر شکست) و خارج (در برابر جرقه) هادی که در معرض ولتاژ نامی قرار می­گیرند و همچنین برای خدمات دوره ای حتی تحت شرایط آلوده ایجاد کنند. یکی دیگر از نیازهای کلیدی این است که بوشینگ فشار قوی توانایی مکانیکی مورد نیاز برای پشتیبانی از هادی و همچنین تمام اتصالات خارجی، از جمله تحت اتصال کوتاه و نیروهای لرزه ای فراهم نماید. علاوه بر این، بوشینگ فشار قوی باید از طراحی حرارتی مناسب برای جلوگیری از گرمای بیش از حد عناصر آن و جلوگیری از شروع پدیده های پیری در داخل عایق، در جریان های نامی و در حوادث اتصال کوتاه برخوردار باشند.

بوشینگ به طرق مختلفی شبیه به یک عایق یا برقگیر است که در آن یک جزء نسبتاً کم هزینه ای است که عملیات ایمن سازی یک دارایی نسبتاً ارزشمند را تضمین می­کند. به عنوان مثال، در حالی که بوشینگ کمتر از ۵ درصد از هزینه یک ترانسفورماتور معمولی را تشکیل می دهد، شکست فاجعه بار آنها می­تواند منجر به از دست دادن کامل ترانسفورماتور و احتمالاً دیگر تجهیزات گران قیمت شود.

با این حال، در مقایسه با مقره هایی که حاوی هیچ محیط بالقوه انفجاری داخلی نیستند، انواع خاصی از بوشینگ فشار قوی نه تنها به پست و کارکنان آن، بلکه همچنین ایمنی جوامع اطراف را نیز تهدید می کنند. به عنوان مثال، شکست فاجعه آمیز بوشینگ فشار قوی ترانسفورماتور با عایق کاغذی آغشته به روغن ۱۱۰ کیلوولتی در یک پست در نیوزیلند در دهه ی ۱۹۸۰، بسیار خشونت بار بود و قطعاتی از پرسلین و همچنین روغن و اجسام باقیمانده به داخل خانه های مسکونی مجاور رسید. خوشبختانه، وقایعی مانند این بسیار نادر هستند. در حقیقت، بوشینگ فشار قوی یک “اسب کاری” است که به طور معمول در بین اجزای قابل اطمینان در هر شبکه برق مدرن رتبه بندی می شوند.

2 دیدگاه دربارهٔ «بوشینگ فشار قوی و اهمیت آن»

  1. بازتاب: بوشینگ OIP - بوشینگ های خازنی - oil impregnated paper

  2. بازتاب: بوشینگ ترانسفورماتور - عیب یابی - تست دوره ای بوشینگ ترانسفوماتور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *